Bollywood-fani tajuaa kurtisaanin viestit
Reetta Flink järjesti häänsäkin Bollywood-tyyliin.
22.3.2011
Hanna Syrjälä
Helsingin Sanomat
Outi Pyhäranta HS
Vantaalainen Reetta Flink on esiintynyt miljoonia katsojia keränneissä elokuvissa ja tavannut tunnettuja elokuva-alan tähtiä. Niin kuin vaikka Amir Khanin ja Naushad Alin. Ram Gopal Varmankin elokuvan kuvauksiin hän pääsi vierailemaan.
Kuulostaa hienolta, mutta keitäs nämä ihmiset oikein ovat?
Nyt tarvitaan pikakurssi Bollywoodista.
Flink tuntuu pitäneen sellaisia ennenkin. Bollywood-fani kertoo kärsivällisesti, että Bollywood tarkoittaa nimenomaan Mumbain elokuvateollisuutta – ei siis kaikkia Intiassa tehtäviä elokuvia. Elokuvien juonet perustuvat usein vanhoihin taruihin. Jos samalla kaavalla tehtäisiin filmejä Suomessa, ammennettaisiin ainakin hahmojen luonteenpiirteet Kalevalasta.
Elokuvissa on värejä, näyttävyyttä, musiikkia, moraalisia opetuksia ja suuria tunteita. Juuri siksi ne ovat niin sykähdyttäviä, ainakin Flinkin mielestä.
Flink rakastaa musikaaleja, mutta Bollywood tarjoaa paljon muutakin. "Bollywoodissa tehdään samoja lajityyppejä kuin muuallakin. Romanttisten tarinoiden lisäksi on toiminta- ja sotaelokuvia, draamaa ja scifiä."
Bollywood kolahti Flinkiin vuonna 2002. Hän näki Rakkautta ja anarkiaa -festivaalilla Ilon päiviä, surun päiviä -elokuvan. "Elokuva käsitteli vanhempien ja lasten välisiä suhteita. Se kosketti."
Siitä alkoi elokuvien haaliminen ja tiedon hankkiminen. Tietoa Flinkille onkin ehtinyt kasaantua. Hän pystyy lukemaan musikaalikohtauksista sellaista, mikä menee länsimaiselta rivikatsojalta ohi. Eräässä elokuvassa kurtisaani näyttää käsillään, että hänen suurin toiveensa on päästä naimisiin.
Bollywood-elokuvissa ei sovi käsitellä seksiä eikä näyttää paljasta pintaa. Musikaalikohtauksissa sääntöjä kierretään vienosti. "Niissä on allegorisia viittauksia rakasteluun. Yleisiä ovat myös märkä sari -kohtaukset: Alkaa sataa ja sankarittaren vaatteet kastuvat. Samalla hänen muotonsa näkyvät selvästi."
Lopputyön aihe löytyi aikanaan helposti. Tampereen ammattikorkeakoulusta leikkaajaksi valmistunut Flink halusi tutkia Bollywoodia.
Sitä varten hän lähti paikan päälle Mumbaihin. Tarkoitus oli ujuttautua elokuvapiireihin.
Se kävi yllättävän helposti. "Pääsin katsomaan kuvauksia, mutta myös näyttelemään ja tanssimaan. Minulla oli pieni puherooli Speed-nimisessä elokuvassa. Kabhi Alvida Naa Kehna -elokuvassa olin mukana tanssikohtauksessa."
Tuosta matkasta on jo viisi vuotta. Sen jälkeen Flink on käynyt kerran Intiassa. Suomessa Bollywood-fanitus on tarkoittanut Bollywood-tanssin harrastamista ja Bollywood-blogin kirjoittamista.
Flink meni viime kesänä naimisiin. Supisuomalaisen parin häiden teemana oli Bollywood: hääparilla oli intialaiset asut, tanssiryhmä esiintyi ja tarjolla oli intialaista ruokaa. "Morsiamen näköiset häät", Flink naurahtaa.
Palataanpa vielä alussa esitettyihin nimiin. Ketkä siis ovat kyseessä?
Amir Khan on tunnettu intialainen näyttelijä, valaisee Flink. Ram Gopal Varma on ohjaaja, joka usein kuvaa elokuvissaan alamaailmaa. "Naushad Ali oli säveltäjämaestro, joka sävelsi Bollywoodin kultakaudella eli 1950- ja 1960-luvulla paljon elokuvamusiikkia. Hänen tapaamisestaan olen erityisen iloinen."
Flinkin mukaan Bollywood elää parhaillaan murroskautta. Länsimaiset vaikutteet ovat tarttuneet. Se huolestuttaa häntä.
"Bollywood-musikaaleissakin on nykyään sitä, että mies räppää ja nainen heiluu pienessä minihameessa. Jos Bollywood-elokuva kuvataan New Yorkissa, vaatteet ovat länsimaisia ja länsimainen musiikki soi, ei se enää kiinnosta."
Lehtijutun löytää
täältä.