torstai 12. syyskuuta 2013

Perinteistä Bollywoodia, Mumbai Noiria ja uutta Hindi-elokuvaa R&A -festivaalilla!

Tänään torstaina 12.9.2013 alkaa Rakkautta & Anarkiaa festivaalin yksittäisten elokuvien lipunmyynti! Itse festivaali pyörähtää käyntiin 19.9. ja päättyy 29.9.

Today Thursday 12.9.2013 starts the ticket sale for Love and Anarchy -festival! The Festival starts on 19.9. and ends on 29.9.

Aiemmassa postauksessa ehdin jo hieman huolestua festivaalin tämän vuotisesta Intia-tarjonnasta, mutta ohjelmiston julkaistua ilokseni totesin tarjonnan olevan hyvinkin kattava!  Nyt onkin erinomainen mahdollisuus tutustua millaista elokuvaa Mumbaissa nykyään tehdään. Tarjolla on niin perinteistä Bollywoodia, kuin Mumbai Noiria sekä uutta Hindi-elokuvaa!

In my earlier blog post I was worried concerning what Indian movies the festival would screen but after the schedule was published I noticed that the program is actually quite well rounded.  Now there is an excellent opportunity to get to know what kind of movies  filmmakers are making in Mumbai nowadays. The program will offer traditional Bollywood, Mumbai Noir and new Hindi movies!

Suomenkielisen R&A-lehden sähköisen version voi lukea täältä.

Alla olevat elokuvaesittelyt on poimittu festivaalin sivuilta.
The movie reviews below are taken from the webpage of the festival.



Kai Po Che! (2013)

Ohjaaja: Abhishek Kapoor | Intia


Kriketti on Intian kansallisurheilulaji yli etnisten ja uskontorajojen. Kolme kaverusta, Govind, Ishaan ja Omi pistävät pystyyn urheiluvälinekaupan ja pienen urheiluakatemian Ahmedabadiin, aikomuksenaan koulia Intian tulevat krikettitähdet. Rahoituskin järjestyy lopulta suvun kautta.

Ishaan alkaa kouluttaa nuorta Alia, joka tulee kaupungin muslimikorttelista. Sillä aikaa Govind viettää salasuhkin aikaa Ishaanin sisaren kanssa. Henkilödraamoista ja vetävien laulujen siivittämistä onnellisista tunnelmista siirrytään kuitenkin synkkiin sävyihin, kun seudulle iskee maanjäristys, eikä hindujen evakuointileirillä suostuta ruokkimaan urheilukoulun muslimipelaajia. Lopulta pyhiinvaelluskiista johtaa paikalliset hindut hyökkäämään muslimikortteliin.

Elokuva perustuu Chetan Bhagatin romaaniin Three Mistakes of My Life, jossa pohjana olivat vuoden 2002 hindu–muslimikahakat Ahmedabadissa. Ne alkoivat hindujen aikoessa pystyttää temppelin muinaisen muslimitemppelin paikalle. Kahakoissa kuoli 58 ihmistä. Elokuvan nimi Kai Po Che on huuto, joka ilmaisee leijanlennätyskilpailuissa, että vastustajan leijan naru on katkaistu. Ishaanin ja myöhemmin Alin paidannumero 10 on kunnianosoitus Intian maajoukkueen kaikkien aikojen menestyksekkäimmälle kriketinpelaajalle Sachin Teldalkurille, joka pelasi samalla numerolla. - Eija Niskanen

Kieli: hindi
Kesto: 120 min
Tekstitys: englanti
Ikäraja: K12

Näytös: 21.09.2013 klo 16:00 Andorra
Näytös: 22.09.2013 klo 11:45 Bio Rex


Kai Po Che! (2013)

Director: Abhishek Kapoor | India

Three friends in Kai Po Che, each represent one side of India – the capitalist (Rajkumar Yadav as Govind Patel), the political (Amit Sadh as Omkar Shastri) and the emotional (Sushant Singh Rajput as Ishaan Bhatt).

Govind lives by math, probability and profit, Omi by his loyalties, allegiances and conveniences, while Ishaan is all heart, selfless and easily angered. Yet, they all have echoes of each other and end up shaping each other to do exactly the opposite of who they are, by the time the film winds up.

Abhishek Kapoor and Chetan Bhagat pull this off with a compelling, unpredictable narrative that’s brewing with the tension and volatility of an India torn between capitalists, politicians and dreamers. This is us. The real middle class India.

Kai Po Che is everything (…), dreams and aspirations, friendship standing test of time, the pursuit of excellence, a commentary of our education system and a coming-of-age film with not a single moment of dishonesty. We haven’t seen stronger characterisation, economy in words, visuals or time, in recent mainstream films.  - Sudhish Kamath, The Hindu


Language: Hindi
Duration: 120 min
Subtitles: English
Age limit: K12

Screening: 21.9 klo 16:00 Andorra
Screening: 22.9 klo 11:45 Bio Rex



Monsoon Shootout (2013)

Ohjaaja: Amit Kumar | Alankomaat, Intia, Iso-Britannia


Bollywood-ilakoinnin rinnalla kukkii Mumbai noiriksi ristitty genre. Mumbai noir keskittyy öisiin kortteleihin, joissa poliisit ja järjestäytynyt rikollisuus kiehuvat yhdessä sopassa, eikä toisen rikollisuus ja toisen puhtaus ole tähtiin kirjoitettua.

Monsoon Shootoutissa tapahtumien mustat keskipisteet ovat slummien isännäksi kutsuttu mafioso, joka kontrolloi kaikkea kerjäläisistä bisneksiin, ja mafioson likaiset hommat hoitava Shiva. Tapauksen kimpussa työskentelevät kirkassilmäinen sääntöjä noudattava keltanokkapoliisi Adi (rooliin hyvin istuva vakavakasvoinen Vijay Varma) ja vanhempi ja kyynisempi Khan, joka ampuu ensin ja kyselee sitten. Adin oikeudenmukaisuus joutuu koetukselle, kun sääntöjen kirjaimellinen noudattaminen kasaa vain lisää vaikeuksia tapaukseen sekaantuneille ja lopulta Adin ihastukselle Anulle.

Jotta juoni ei olisi niin selkeä, Amit Kumar heittää vielä peliin haarautuvien polkujen rakenteen. Adi joutuu päälle kaatuvan monsuunisateen keskellä tekemään päätöksen siitä, ampuako aseettomalta vaikuttava Shiva kujalle vai ei. Ohjaaja rakentaa kolme eri Adin päätöstä ja niistä seuraavat tapahtumat peräjälkeen.

Amerikanintialaisen Gingger Shankarvin poppi kruunaa sateisensynkän tarinan. - Eija Niskanen


Kieli: hindi
Kesto: 88 min
Tekstitys: englanti
Ikäraja: K16

Näytös: 25.09.2013 klo 18:45 Maxim 2
Näytös: 26.09.2013 klo 21:15 Maxim 1


Monsoon Shootout (2013)

Director: Amit Kumar | The Netherlands, India, Great Britain


First-time film-maker Amit Kumar has arrived with a brash exploitation picture, a violent thriller on the tough streets of Mumbai about rule-breaking, bone-breaking cops. But there’s also an expected parallel-narrative structure: it’s Dirty Harry meets Sliding Doors.
Adi (Vijay Varma) is an idealistic rookie cop working for Khan (Neeraj Kabi), the kind of senior officer who believes in shooting first and not bothering to ask questions later; they are battling with a gang boss called Slumlord (R Balasubramanian) and his sinister employee Shiva (Nawazuddin Siddiqui), a hatchet-wielding executioner who has just whacked a local notable for failing to pay this mobster his million-rupee “tax”.

On Adi’s first day on the job, he witnesses his boss execute some suspects in cold blood, and it is Adi’s job to fabricate the elaborate “escape-attempt” which Khan will use to justify his shooting.

What should he do? For a fatal split-second, Adi isn’t sure and can’t tell which set of events and consequences he wants to trigger.

It’s a moody, broody downbeat drama for most of the time, a rainy noir. But along with the plot trickery, there are some unexpected turns.  - Peter Bradshaw, The Guardian

 

Screening: 25.9 klo 18:45 Maxim 2
Screening: 26.9 klo 21:15 Maxim 1



Lootera (2013)

Ohjaaja: Vikramaditya Motwane | Intia


Kun haluat superromanttisen elämyksen, jätä hetkeksi arki katsomalla Lootera.

Jos pidit Sanjay Leela Bhansalin elokuvasta Saawariya, pidät todennäköisesti tästäkin. Looteran ohjannut Vikramaditya Motwane on työskennellyt aiemmin Bhansalin assistenttina. Lisäksi Motwane on työskennellyt Anurag Kashyapin käsikirjoittajana Dev. D:ssä ja Deepa Mehtan koreografina Waterissa.

Avainseikat Motwanen näyttävässä elokuvassa ovat kuvissa viipyily ja heleä musiikki, joka jää soimaan päähän pitkiksi ajoiksi vielä elokuvan päätyttyä.

Lootera on mukaelma O. Henryn lyhyttarinasta The Last Leaf, joka sijoittui 1970–luvulle. Elokuvassa sijoittuu Länsi-Bengalin Manikpuriin vuonna 1953 ja keskittyy nuoren arkeologin Varunin (Ranveer Singh) ja kauniin nuoren naisen Pakhin (Sonakshi Sinha) suhteeseen.

Vanhanajan romanssissa Pakhi edustaa modernille kaudelle siirtymistä. Nuoren naisen itsenäistymispyrkimyksistä kertoo se, että Pakhi ajaa autoa vanhemmiltaan salassa.

Elokuvasta ei puutu intohimoa tai sydänsuruakaan. Lootera tarkoittaa suomeksi ryöstäjää, joten varkauksiakin voi olla luvassa. - Anna Pesonen-Smith


Kieli: hindi
Kesto: 136 min
Tekstitys: englanti
Ikäraja: K12

Näytös: 23.09.2013 klo 16:00 Maxim 1
Näytös: 25.09.2013 klo 16:15 Kinopalatsi 9


Lootera (2013)

Director: Vikramaditya Motwane | India
 

Period films usually mean big budget bonanzas, which overwhelm you with expensive sets, elaborate costumes, a big star cast, computer graphics and other paraphernalia. In that Lootera is different. But that’s not the only thing that’s different. For starters, the film doesn’t attempt to overwhelm you in any way. Lootera charms you and slowly (pun intended) draws you into its lost world.

Lootera set in the year is 1953, is a love story of Pakhi (Sonakshi Sinha) and Varun (Ranveer Singh). She lives with her father, a Zamindar, in an aristocratic world. Along comes Varun, an archaeologist and impresses the large-hearted noble landlord enough to host him and his friend during their stay in their town.

Lootera has all the right rhythms and it moves along without losing its conviction, and casting it’s hypnotic spell. Before you know it, you are part of this bygone era. It’s a world where there is art and antiques, paintings and music, books and babus.

Lootera stands apart from every Hindi film in the last decade at least. You wouldn’t want to miss such a unique cinematic experience.  - Sarita Tanwar, DNA India


Language: Hindi
Duration: 136 min
Subtitles: English
Age limit: K12
 

Screening: 23.9 klo 16:00 Maxim 1
Screening: 25.9 klo 16:15 Kinopalatsi 9



Yeh Jawaani Hai Deewani (2013)

Ohjaaja: Ayan Mukerji | Intia


Intialainen elokuva täyttää tänä vuonna 100 vuotta. Intian vahvuus kaupallisessa elokuvassa ovat joukkokohtaukset, joissa musiikki on mieleen tarttuvaa ja tanssikoreografiat vertaansa vailla.

Tänäkin vuonna R&A:ssa on tilaisuus nähdä Bollywoodin tanssielokuva, jonka musiikki houkuttaa ylös penkistä. Ison nimen Karan Joharin tuottamassa ja Ayan Mukerjin ohjaamassa taidonnäytteessä näyttelevät tunnetut nykynimet Deepika Padukone, Ranbir Kapoor ja Kalki Koechlin. Koechlin on ranskalaisesta perheestä vuosikymmeniä sitten Etelä-Intian Pondicherryyn asettunut näyttelijätär. Hänen ensimmäinen merkittävä roolinsa oli Anurag Kashyapin Dev. D:ssä prostituoituna.

Yeh Jawaani Hai Deewanissa (suom. Tämä nuoruus on hullu) opiskeluaikojen ystävykset kokoontuvat jälleen yhteen viettämään Aditin (Koechlin) häitä. Menneiden vuosien tapahtumia ja tunteita käydään läpi. Intiassahan häät kestävät päivätolkulla, joten aikaa erilaisille kohtaamisille on.

Elokuva toimii parhaiten nuorten aikuisten kohderyhmälle sisältönsä puolesta, mutta musiikki ja tanssi ottavat kyllä varttuneemmankin katsojan haltuunsa. - Anna Pesonen-Smith


Kieli: englanti, hindi, ranska
Kesto: 139 min
Tekstitys: englanti
Ikäraja: K12


Näytös: 25.09.2013 klo 18:30 Maxim 1
Näytös: 29.09.2013 klo 11:30 Bio Rex


This Youth is Crazy / Yeh Jawaani Hai Deewani (2013)

Director: Ayan Mukerji | India


Opposites attract! He’s charismatic, gregarious and passionate with an indomitable spirit to explore places. She’s the archetypical seedhi-saadhi girl, Plain Jane actually, an academician who’s focused on attaining what she’s zeroed for herself as a career. Add two more characters who cross their paths in this beautiful journey called life. Now place these four straight-out-of-life characters in a bottle, shake with a swizzle stick and presto, a love story is ready to be served.

Come to think of it, Ayan Mukerji’s second outing Yeh Jawaani Hai Deewani is akin to his accomplished directorial debut Wake Up Sid. Yet diverse! The characters in both, Wake Up Sid and Yeh Jawaani Hai Deewani, undergo a metamorphosis and transform into mature individuals with the passage of time. Life is a great teacher after all. At the same time, Yeh Jawaani Hai Deewani is dissimilar from films of its ilk – and conventional love stories too – because Ayan’s characters never embark upon the run of the mill, mundane route to express feelings towards each other.

Like all rom-coms, Yeh Jawaani Hai Deewani sparkles with romance, merriment and heartache, is brightly glossy and boasts of crackling chemistry between its lead actors, but Ayan makes sure the heady concoction never waters down.  - Taran Adarsh, Bollywood Hungama

Language: English, Hindi, French
Duration: 139 min
Subtitles: English
Age limit: K12

Screening: 25.9 klo 18:30 Maxim 1
Screening: 29.9 klo 11:30 Bio Rex



Barfi! (2012)

Ohjaaja: Anurag Basu | Intia


Jos muutaman vuoden takainen Dan Boylen Slummien miljonääri oli Hollywood kurottamassa niin pitkälle Bollywoodiin kuin pystyy, Anurag Basun Barfi! on päinvastainen elokuva: Bollywoodia hollywoodilaisittain.

Viime vuonna ilmestynyt elokuva oli Intiassa jättiläismäinen hitti ja tarjokas vieraskielisen Oscarin ehdokkaaksi. Sen pääosien näyttelijät Ranbir Kapoor ja erityisesti Priyanka Chopri ovat kotimaassaan supertähtiä.

1970-luvun Intiaan sijoittuva elokuva on rakkaustarina kuulovammaisesta ja puhekyvyttömästä Barfista (Kapoor), rikkaan perheen tyttärestä Shrutista (Ileana D’Cruz) sekä autistisesta Jhilmilistä (Chopri).

Kapoorin vaikuttava roolisuoritus ammentaa täysin mykkäelokuvan perinteestä: elokuva myöntää olevansa hommagé Buster Keatonille ja Charlie Chaplinille. Viitteet Poliiseihin ja Kaupungin valoihin ovat suoria. Musiikki sen sijaan on selvä kumarrus Yann Tiersenin Amélie-sävellyksille.

Elokuvan suosio ei ihmetytä, sillä Barfin ja Jhilmilin rakkaustarina on kauniisti ja ymmärtäen kuvattu. Sisimmässään Barfi! on hyvän mielen elokuva termin klassisimmassa merkityksessä.   - Oskari Onninen


Kieli: hindi
Kesto: 151 min
Tekstitys: englanti
Ikäraja: K12

Näytös: 20.09.2013 klo 18:30 Maxim 1
Näytös: 24.09.2013 klo 21:00 Kinopalatsi 8


Barfi! (2012)

Director: Anurag Basu | India


Barfi (Ranbir Kapoor) is what a speech-and-hearing challenged boy calls himself, because he cannot pronounce Murphy. We fall in love with Barfi just the way we are meant to: helplessly and happily. He is endearing and naughty, child-like qualities which endure as he steps into adulthood and the first stirrings of romance. Those feelings come to the fore when Barfi sees the beautiful Shruti (Ileana D’Cruz), who comes to Darjeeling with her parents. But there’s something about Barfi, and the way he makes her feel, that she doesn’t find with the man she is promised to. Done beautifully is the bitter-sweetness of their relationship – a young man whose lightness of spirit makes you believe that his disabilities do not impede his enjoyment of life, and an inexperienced young girl who gets confused between the signals of the heart and head.  - Shubhra Gupra, Indian Express

This is a man with no money and no voice, who lives by his quick wits. He is always one step ahead of the local cop, whose entire career seems to consist of chasing Barfi. But Barfi won’t be trapped, either by his disabilities or his circumstances. He ingeniously finds ways to surmount everything. Ranbir, channeling Charlie Chaplin and Roberto Benigni, breathes life into Barfi. He is nimble and fearlessly expressive. His eyes convey his joys and hurt.  - Anupama Chopra, Hindustan Times


Language: Hindi
Duration: 151 min
Subtitles: English
Age limit: K12
 

Screening: 20.9 klo 18:30 Maxim 1
Screening: 24.9 klo 21:00 Kinopalatsi 8



Unravel

Meghna Gupta / Iso-Britannia, Intia 2012 / 14 min
Meghna Gupta / United Kingdom, India 2012 / 14 min


Unravel seuraa maailman vähiten haluttuja vaatteita matkalla läpi pohjoisen Intian, mereltä tehtaisiin. Elokuva esitetään Todellisia tarinoita -nimisessä lyhytelokuvanäytöksessä.

Unravel follows the Western worlds least wanted clothes, on a journey across Northern India, from sea to industrial interior. The movie is part of True Stories - short film screening.


Näytös: 26.09.2013 klo 18:45 Dubrovnik (Andorra)
Screening: 26.09.2013 klo 18:45 Dubrovnik (Andorra) 


5 kommenttia:

Anton von Monroe kirjoitti...

Tulin sinänsä mainiota Intia-kattausta tutkiskellessani ajatelleeksi, että menikö Bollywoodin uusi kultakausi jo? Maallikosta tuntuisi, että K3G:n ja Lagaanin käynnistämä "maailmanvalloitus" olisi hiipumaan päin, laadullisessa mielessä. Jäivätkö länsimaat sittenkin kelkasta ratkaisevilla hetkillä? Vai johtuuko mutu vain Bollywoodissa käynnissä olevasta muutoksesta ja uudistumisesta?

Reetta kirjoitti...

Hyvä kysymys!

Olen sitä mieltä että Bollywoodin kultakausi meni, koska elokuvat kadottivat ominaispiirteensä ja alkoivat muistuttaa liiakseen länsimaalaisia elokuvia.

Bollywood on ollut isossa muutostilassa, mitä uskaltaisin veikata, noin 10 vuoden ajan ja valitettavasti taso on laskenut vuosi vuodelta, elokuva elokuvalta. Bollywood-elokuvan rautaiset ammattilaiset alkoivat systemaattisesti varastamaan Hollywood-elokuvien juonia ja taas mitä tulee Uuteen hindi-elokuvaan, uudet tekijät olivat aluksi niin aloittelijoita että poikkeuksetta elokuvat olivat floppeja. Ne olivat todella köykäisiä, tarinat eivät kantaneet jne.

Nyt Bollywood-elokuvan rautaiset ammattilaiset ja heidän jälkeläisensä, ainakin osa heistä, ovat alkaneet tehdä Uutta hindi-elokuvaa ja näin ollen markkinoille on alkanut tulla laadukasta elokuvaa. Esimerkkinä Aamir Khan, joka tuottaa mielettömän hienoja elokuvia nykyisin! :)

Eli loppuyhteenvetona sanoisin, että Bollywood meni eikä sitä saada takaisin, mutta uusi hindi elokuva sen sijaan toivottavasti aloittaa maailman valloituksen pian!

Kirjuri kirjoitti...

Masentavaa, minä kyllä tahtoisin uskoa että sen uuden hindileffan rinnalle palaavat perinteiset Bolly-filmit... siihen tarvittaneen kuitenkin joku vielä syntymätön uusi sukupolvi nuoria, jotka ovat maastaan ja perinteistään ylpeitä eivätkä vain palvo rahaa ja länsikulttuuria. Tätä en pidä yhtään epärealistisena kun katsoo vaikkapa miten Turkissa on yhtäkkiä käynyt.

Reetta kirjoitti...

Tämä on monipiippuinen juttu.

Jos puhutaan siis Bollywood-elokuvan maailmanvalloituksesta, pitäisi Bollywood-elokuvien tuoda jotain uutta ihmisille. Pelkkä vanhaan palaaminen ei toimi. Sen pitäisi uudistua ja pudistaa vanhat pölyt harteiltaan, jotta se saisi ihmisten kiinnostuksensa puoleensa. Tämän vuoksi siis uskon ennemmin että uusi hindielokuva tulee valloittamaan katsojia.

Mutta jos puhutaan pelkästään Bollywood-elokuvasta eikä sen ulkomaisesta suosiosta, niin uskon että perinteinen Bollywood-elokuva tulee tekemään paluunsa. Intialaiset katsojat tulevat jossain vaiheessa kyllästymään ainaiseen länsimaalaiseen ihannointiin. Uskoisin myös että tässä samassa vanhat ennakkoluulot goreja kohtaan tulevat kasvamaan. :/ Olisi hienoa jos Intiaan syntyisi uusi tekijäpolvi, joka arvostaa enemmän tarinaa kuin isoja puitteita. :)

Teija Ahlfors kirjoitti...

Ihanaa etta Suomessakin naytetaan enemman Bollywood elokuvia :D Olen nahnyt kaikki paitsi Latera elokuvaa, jonka menen katsomaan. Olisi kiva jos olisi kayda katsomassa vaikka ainaskin kerran viikossa viimeisin Bollywood elokuva Helsingin yossa.
Mielenkiintoisin Andra Pradesh:iin perustuva poliittinen ja verisin elokuva minka olen nahnyt aikoihin katsoin eilen illalla Rakht Charitra 1 ja 2, mista on kaukana lansimainen elokuva pohja, suosittelen!!
Kiitokset jarjestajille, arvostan kovasti! Namaste! Teija