sunnuntai 21. helmikuuta 2010

Kochi

En ole kerennyt vielä fiilistelemään matkastani tänne muutoin kuin ostosten taholta. ;D

Ensimmäinen kohde jonne siis matkasimme oli Kerala, Kochi.
Lensimme tosiaan Suomesta Istanbulin kautta Mumbaihin, jossa vaihdoimme lentokenttää. Otimme pre-paid taxin kansainväliseltä kentältä ja pääsimme vaivattomasti kotimaiselle kentälle, joka oli aivan vieressä. Kotimaan lentokentällä saimme viettää nelisen tuntia odotellen lentomme lähtemistä. Se oli aika tuskaa. Emme olleet nukkuneet juuri laisinkaan, joten olo oli sen mukainen, siis karmea. Onneksi Keralaan lentäessä pystyin torkahtamaan koneeseen, väsymys vei voiton. ;)

Koneesta kun laskeuduimme ulos, oli kuin seinään päin olisi kävellyt. Kuuman kostea sää yllätti täysin. :)

Lentokentältä otimme jälleen pre-paid taxin, jolla pääsimme Fort Kochiin. Kuski ei olisi halunnut viedä meitä perille asti, vaan yritti jättää meidät Fort Kochissa riksha wallahin armoille, jolloin pidimme hänelle pitkän puhuttelun ja hän lopulta vei meidät perille asti.

Majoituimme Fort Inn Homestayhin, joka osoittautui aivan loistavaksi paikaksi. Siisti, viihtyisä, miellyttävät pitäjät, Aivan ihana aamupalatarjoilu,
joka vaihtui lähes joka aamu, ilmainen netti, mahdollisuus pesettää vaatteet heillä jne.. Mahtavaa!! :D Ainoa miinus oli suihku, josta tuli lähes
poikkeuksetta kylmää vettä ja sekin oli välistä kortilla. Toisaalta siinä kuumuudessa ei kyllä tarvinnut lämmintä suihkua. ;D

Tässä muutama kuva majoituspaikastamme:

3 hengen huoneemme.

Huoneessamme ei ollut muuta ilmastointia kuin katossa olevat tuulettimet

Käytävä, jonka varrella huoneemme oli.

Kiva yhteisparveke

Herkullinen aamupala :)

Ruokailunurkkaus

Fort Kochi on nimenomaan turistialue, jossa palloilee paljon länsimaalaisia turisteja. Siellä on paljon turisteille suunnattuja ravintoloita ja kauppoja. Ja joka puolella yritetään myydä backwaters risteilyjä! ;D Kaikenkaikkiaan hyvin turvallinen alue palloilla. :) Nähtävyyksiä ei ole montaa, mutta toisaalta koko alue on itsessään pelkkää nähtävyyttä! :) Siellä oli kirkkoja, synagoga ja hindutemppeleitä, Manttacherry Palatsi, joka toimi museona sekä kiinalaiset kalastajaverkot, jotka oli upeat auringonlaskun aikaan. Muutenkin siellä oli mukavaa vain kävellä ja katsella mitä vastaan tulee. Paikallisten makeiskauppojen valikoimiin tutustuttiin huolellisesti. Njam! ;D

Paikallisista ihmisistä voisin myös mainita muutaman sanan. Oman kokemukseni mukaan he ovat luonteeltaan aidosti kiinnostuneita ja ystävällisiä. Englanninkielellä pärjäsi mainiosti eikä missään vaiheessa tuntunut, että meitä olisi huijattu. Rikshakuskitkin Ernakulamin puolella olivat rehtejä.

Ystävällinen perhe, joka halusi tulla valokuvatuksi. :)

Naapurustoa.

Talot olivat aivan uskomattoman kauniin värisiä!

Vuohia oli yllättävän paljon suhteessa lehmiin.

Näyttelijöitä näkyi täälläkin mainostamassa tuotteita. Tosin paikallisia tähtiä oli mainoksissa runsaasti enemmän. :)

Kiinalaiset kalastajaverkot.

Kaikenlaista turistikrääsää myytiin jokapuolella.

Kuin Pahelista konsanaan.. ;)

Santa Cruz Basilica.

Mantereen puolelle Ernakulamiin kannattaa mennä lautalla, joka on omanlaisensa miellyttävä kokemus. :) Meiltä jäi kokematta viereiset saaret, joissa olisi ollut uimarantakin, mutta pitäähän sitä olla jotain jonka vuoksi palata takaisin! ;)

Ernakulam ei juurikaan ole turistialuetta, vaan normaali kaupunki. Luonnollisesti ihastuin Ernakulamiin. :)

Toisena päivänä menimme shoppailemaan Ernakulamiin, jossa villiinnyin sitten täysin ja ostin edellä esiteltyjä vaatteita ja koruja. Gardens -nimisestä kaupasta (Convent Street) ostin 6 Salwar Kameez pukua ja loput ostokset sitten Chennai Silks tavaratalosta.

Allekirjoittanut shoppailemassa. :)

Ihana juliste!

Tutustuimme myös aivan jumalaiseen kasvisravintolaan nimeltä Bimbis (Jos Junction). Eufoorisen hyvää ruokaa!

Ruokailu Fort Kochissa oli luonnollisesti pienoinen pettymys, koska ruoka oli tehty useissa ravintoloissa nimenomaan turisteja varten. Poikkeuksena kalaruoat, jotka olivat kuulemma varsin onnistuneita. Löysimme kuitenkin viimeisenä iltana aivan mahtavan thai-ravintolan, jossa saimme grillata omat ruokamme. Kerrassaan herkullista!

Olimme 5 yötä Keralassa, 4 niistä Kochissa. Olisin voinut olla ehkä päivän pitempään, mutta kaikenkaikkiaan olen hyvin tyytyväinen Kochissa vietettyyn aikaan. Hurmaava kaupunki, jota voin suositella lämpimästi muillekin. :)

Mii kirjoitti...

Hassua, miten erilainen kokemus itselle tuli intialaisista oman lyhyen matkan jäljiltä. Kukaan ei ollut rehellinen, ei edes sellaset tyypit jotka ei pystyny hyötyyn meistä mitenkään. Taisin törmätä ihan vääriin tyyppeihin.

Maija kirjoitti...

Heti siellä ollaan taas shoppailemassa! :D

Reetta kirjoitti...

Olitko Mii Etelä-Intiassa? Siellä nimittäin paikallinen väestö on käytökseltään aivan toista kuin muualla päin Intiaa.. Keralassa on maan korkein lukutaitoprosentti ja väestöstä vanhemmatkin ikäluokat puhuvat ainakin auttavasti englantia. Kristittyjen prosentuaalinen osuuskin voi vaikuttaa asiaan, väki on paljon suvaitsevaisempaa.

Oman kokemukseni mukaan, mitä pohjoisemmaksi Intiassa matkustaa, sitä epämiellyttävämpiä ihmisiä tapaa. Yleistän ehkä liikaa, mutta etenkin miesten käytös muuttuu törkeämmäksi. Goa onkin sitten ihan oma lukunsa.. Kaupunki vetää puoleensa kaikki laitapuolen kulkijat turistimassoineen.

Paula: No totta kai! Sitä varten sinne alunperin lähdettiinkin! :D

Anuradha kirjoitti...

Toi yks kuva oli tosiaan kuin Pahelista! :o)

P.S. Nyt tekee mieli Intiaan, kiitoksia vain kovasti! :oP

Reetta kirjoitti...

Anuradha: Olkaapa hyvä! ;D Ei muuta kuin katselemaan lentoja Hulluille Päiville..

Anonyymi kirjoitti...

Moikka, miten nopeasti saitte laukut Mumbaissa? Mietin tässä, kun olen itse lähdössä lokakuussa Intiaan.Vaihto Mumbaissa Kochin lennolle ja vaihtoaikaa on 2tuntia ja 10 min, niin miten mahtaa ehtiä? Lennän myös Turkish Airlinesillä Mumbaihin. Kiitos jo etukäteen... Miia

Hei Miia!

Suurin ongelma sulla on Istanbulin päässä. Jos Helsingistä lähtevä kone on myöhässä ja sulla on tunnin vaihtoaika Mumbain koneeseen Istanbulissa, joudut juoksemaan hurjaa vauhtia todella pitkän matkaa transit tiskille ja toivoa että Mumbain kone odottaa sua ja laukkujasi. Meillä kävi näin. Mutta kone odotti meitä ja laukkujamme eli lähti muistaakseni tunnin myöhässä kohti Mumbaita.

Kun pääset Mumbaihin, niin ensin joudut jonottelemaan viranomaisten pakeille. Tarkistavat kaikessa rauhassa että viisumis ja passis on kunnossa. Tosin jälleen kerran suomalaisten on niin helppo matkustaa, kun meillä on hyvä maine maailmalla. Laukut me saatiin muistaakseni suht nopeasti.

Tiedäthän sen että joudut vaihtamaan lentokenttää Mumbaissa? Se käy helpoiten kun kävelet pre-paid taxi tiskille ja tilaat auton kotimaan lentokentälle. Muistaakseni meillä meni 15-20 minuuttia kaiken kaikkiaan eikä maksanut juuri yhtään mitään. Muistathan vain ettet anna kenellekään, ei kuskille eikä laukkujen "kantajille" rahaa. Sun ympärille kerääntyy nimittäin ulkopuolella kaikenlaista poppoota.

Kaikkein kätevintä on pakata suurin osa vaatteista käsimatkatavaraksi ja vähemmän tärkeät tavarat sitten ruumaan menevään laukkuun.

Toivottavasti kaikki sujuu hyvin!! Luulisi että tuo 2h 10 min riittää, mutta sitä ei koskaan tiedä. Me pelattiin varman päälle ja otettiin vasta klo 10 lento eli istuskeltiin kentällä jotain 4-5h. Mutta se oli todella rankkaa, enkä voi sitäkään vaihtoehtoa oikein suositella.

Kuinka kauan ajattelit olla Intiassa/ Kochissa?

Jos haluat tietää jotain lisää niin mulle voi mailata myös: devika.rani@hotmail.com